Dienstencheques en de voordelen ervan

  • Het principe van dienstencheques is voor iedereen voordelig:

De dienstencheque is een door de staat gesubsidieerde vorm van betaling waarmee u als particulier uw betalingen kunt doen aan een bedrijf dat is erkend voor het uitvoeren van uw huishoudelijke taken.

Dankzij het systeem van dienstencheques kunnen particulieren genieten van diensten zoals strijken of huishoudhulp, aan fiscaal voordelige voorwaarden en in volledige legaliteit.

Een dienstencheque is een cheque ter waarde van 9 euro die gelijk staat aan één uur dienstverlening (schoonmaken, strijken, hulp bij het bereiden van maaltijden, huishoudelijke boodschappen).

Voordat u uw eerste bestelling plaatst, moet u zich eerst (gratis) registreren bij Sodexo door het online formulier in te vullen. De regio van uw hoofdverblijf is belangrijk bij uw inschrijving:

Voor meer informatie over dienstencheques en de belastingvermindering of om u in te schrijven bij Sodexo:

Brussel: https://www.dienstencheques.brussels/
Vlaanderen: https://dienstencheques.vlaanderen.be/
Wallonië : https://titres-services.wallonie.be/

 

Papieren of elektronische dienstencheques? Het is aan u om het formaat te kiezen dat u wenst te gebruiken, maar de elektronische dienstencheque heeft verschillende voordelen: diensten kunnen met één klik worden gevalideerd, geen risico op fouten of vergeten bij het invullen van de dienstencheque, geen (soms trage) verzending door De Post van uw cheques. En het beheer is veel eenvoudiger en sneller voor de huishoudhulp en de dienstenchequemaatschappij.

De voordelen van het elektronische formaat :

  • veiliger: geen verlies of diefstal omdat cheques alleen virtueel bestaan
  • minder kans op verlopen cheques: de oudste dienstencheques worden als eerste gebruikt
  • zekerheid dat de dienstencheque aan alle voorwaarden voldoet: de gegevens worden online automatisch ingevuld
  •  de dag na uw betaling krijgt u de dienstencheques die u besteld heeft
  • u kunt uw e-wallet beheren op uw telefoon of op uw computer
  • u ontvangt een maand voor het einde van de geldigheidsduur van uw dienstencheques een e-mail
  • na een prestatie hoeft u deze alleen online te valideren

Voor het papieren formaat kunt u alleen op uw computer bestellen, de titels worden binnen de 5 werkdagen na de bestelling per post verzonden (maar moeten nog bij u worden afgeleverd) en u moet ze vooral invullen (datum, handtekening, aard van de ontvangen hulp) voordat u ze aan uw huishoudster overhandigt. Zij moet de cheques ook invullen door haar naam, voornaam, rijksregisternummer en handtekening toe te voegen. Daarna moeten erkende bedrijven (zoals Aylin) alle papieren dienstencheques naar Sodexo sturen, volgens heel specifieke regels. Dit alles is niet nodig bij het werken met elektronische titels. Tijdsbesparing voor iedereen en positief voor het milieu!

Voor de bestelling : Sodexo zorgt enkel voor de bestelling en levering van uw dienstencheques. De aankoop van uw dienstencheques gebeurt via een overschrijving op de Sodexo-rekening met als gestructureerde mededeling uw gebruikersnummer (dat door Sodexo aan u werd meegedeeld bij uw inschrijving).

De thuishulpdienst wordt verleend op het adres vermeld op de dienstencheque. De titel is op naam en kan niet worden overgedragen aan een familielid of kennis.

 

Bereken hoeveel u betaalt voor de strijk van uw wasgoed

> Bereken

Vraag huishoudhulp aan


> Aanvragen

Vier hemden gratis gestreken bij uw eerste bestelling !